تاثير رنگ بر دكوراسيون

۳ بازديد

آيا مي توانيد دنياي اطراف خود را بدون وجود هيچ گونه رنگي تصور كنيد؟

هر رنگ تاثير فيزيكي و روحي خاصي را بر روي بيننده مي گذارد و افراد واكنش هاي متفاوتي نسبت به رنگ هاي مختلف از خود نشان مي دهند. محققان تاكنون نتوانسته اند يك سيستم منسجم جهاني كه قادر به دسته بندي كليه واكنش هاي افراد نسبت به رنگ هاي مختلف باشد را پايه ريزي نمايند و معتقدند كه عكس العمل افراد به فاكتورهاي متعددي نظير فرهنگ، جنسيت، سن، موقعيت احساسي و ذهني، تجربه هاي خاص فردي بستگي دارد. البته نوع و شدت اين واكنش ها نيز منحصر بفرد است. روانشناسي رنگ ها يك شاخه نظري نيست كه تنها به بخش آكادميك محدود شود، بلكه گستره تحقيقات اين حوزه در زندگي روزمره عموم مردم نمود پيدا مي كند. روانشناسي رنگ ها در دنياي تجاري امروز حائز اهميت است و مي توان اظهار داشت كه هر چيزي را كه در اطراف خود مي بينيم به گونه اي در ارتباط مستقيم با اين علم است.
نگاهي به رنگ هايي كه در زير ليست كرده ايم بيندازيد، چند ثانيه صبر كنيد و با خود بينديشيد كه هر كدام از آنها چه احساسي در شما ايجاد مي كنند، بعد هم ادامه مطلب را بخوانيد تا ببينيد واقعيت چيست. اين امكان وجود دارد كه با تغيير حالات دروني، ويژگي هاي فردي، و ساير فاكتورهاي آماري برخي احساسات فردي دستخوش دگرگوني قرار گيرد. به عنوان مثال اگر كسي در اعماق اقيانوس ها گير افتاده باشد و تا مرز غرق شدن پيش رفته باشد، به احتمال زياد آبي به عنوان رنگ آرامبخشي براي او به شمار نمي رود. از سوي ديگر يك دختر خانم 8 ساله از هر رنگي بجز صورتي ايراد مي گيرد. حال اجازه دهيد نگاهي به 8 رنگ اصلي مداد رنگي داشته باشيم.


قرمز
قرمز يكي از رنگ هايي است كه اكثر افراد ارتباط قوي با آن برقرار مي كنند و واكنش شديدتري نسبت به آن نشان مي دهند. احساساتي نظير قدرت، رشادت، تخطي، بر انگيختگي جنسي و هيجان به آن نسبت داده مي شود. قرمز ضربان قلب را افزايش داده و ميزان انرژي را بالا مي برد؛ و تنها هاله هايي از رنگ قرمز بر روي هر چيزي مي تواند توجه بيننده را به آن جلب نمايد. چه علامت خطر، چه روز ولنتاين، به هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما را خود جلب كند و چشمانتان را خيره سازد.

نارنجي
نارنجي هم مي تواند واكنش هاي جدي را برانگيزاند. افراد در برابر نارنجي دو واكنش نشان مي دهند: يا عاشق آن مي شوند يا از آن متنفر مي شوند. نارنجي اصولا با زرق و برق، اشتعال، توانايي، انرژي، گرما، و آسايش در ارتباط است.

زرد
زرد رنگ خوشحالي، شادي، خرسندي، و سعادتمندي است. مردم اصولاً با مشاهده اين رنگ اشتياق، وجد و سرور، انرژي، خوش بيني، نيك انديشي، و شور را تجربه مي كنند. برخي از تركيبات و سايه هاي زرد مي توانند فرد را از نظر ذهني تحريك كرده و خلاقيت او را افزايش دهند، اما از طرفي برخي از تركيب هاي زرد نيز وجود دارند كه ممكن است سبب ايجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگراني شوند.

سبز
سبز بيشتر براي به تصوير كشيدن عناصر سمبليك مورد استفاده قرار مي گرد و بعد از آبي دومين رنگ پر طرفدار در ميان عموم افراد است. سايه هاي طبيعي سبز حس تازگي، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسكين را به افراد القا مي كند. تركيب نادرست سبز ممكن است احساساتي نظير بي حالي و ناخوشي، را در فرد ايجاد كند. به طور كلي سبز معمولاً نماد مفاهيمي نظير: صلح، افتخار آفريني، خوش شانسي، و باروري و حاصلخيزي است.

آبي
اكثريت قريب به اتفاق مردم موافقند كه: "آبي بهترين رنگ" است. شايد به آن خاطر باشد كه مشاهده اين رنگ سبب ايجاد هورمون هاي شيميايي خاصي در بدن مي شود كه آرامش  را ارتقا مي بخشند. آبي اصولاً با احساساتي نظير: اعتماد، اطمينان، صداقت، وفاداري، منطق، آرامش، سكون و سكوت، و توجه و تمركز همراه است. بايد توجه داشت كه برخي از تركيبات رنگ آبي اثرات پوياتر و پرتحرك تري دارند و برخي از آنها سردتر و دور از دسترس مي نمايند. در برخي پژوهش ها اثبات شده كه آبي توانايي كارمندان و ورزشكاران را نيز افزايش مي دهد.

بنفش
بنفش عموماً حد تعادلي ميان انرژي و هيجان قرمز و آرامش و سكون آبي ايجاد مي كند. گاهي برخي از سايه روشن هاي بنفش ذهن افراد را درگير مي كند  و آنها را مضطرب كرده و از آنها افراد درون گراي افراطي مي سازد و از اينرو به سوي كسب عرفان، معرفت، دانش پيش مي روند.

مشكي
مشكي يك رنگ كاملاً قدرتمند است و با خود سلطه طلبي و قدرتمندي ‌را به ذهن القا مي كند. در برخي از فرهنگ ها اين رنگ افراد را به ياد از دست دادن جان عزيزانشان مي اندازد.

قهوه اي
قهوه اي احساس سادگي، طبيعي بودن، ثبات، استحكام، استواري، و پايداري را ايجاد مي كند. مردم اصولا به رنگ قهوه اي اطمينان دارند و به آن اعتماد مي كنند.در زندگي روزمره با رنگ هاي بسيار زياد ديگري نيز برخورد مي كنيم و اين موارد تنها چند نمونه از رنگ هاي اصلي تر بودند. رنگ ها را مي توان نسبت به ميزان اشباع شدگي (به اين معنا كه يك رنگ تا چه اندازه تيره –پر رنگ- و يا روشن-كمرنگ- هستند) و همينطور شفافيت (به اين معنا كه چه مقدار مات و براق هستند) نيز به گروه هاي ديگري تقسيم كرد.

منزل و رنگ

روانشناسي رنگ ها مي تواند فاكتور مهمي هم در فضاي داخلي و هم در فضاي خارجي خانه ها به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را داريد يكي از بهترين كارهايي كه مي توانيد براي جذب مشتري بيشتري انجام دهيد رنگ كردن است. رنگ سفيد يكي از گزينه هايي است كه با انتخاب آن مي توانيد اميد بيشتري به سريعتر فروش رفتن خانه خود داشته باشيد.

ابتدا اجازه دهيد در مورد فضاي خارجي بحث كنيم. اصلاً مهم نيست كه شما تا چه اندازه عاشق رنگ نارنجي يا بنفش هستيد، اما به هيچ وجه براي رنگ كردن نماي خارجي خانه خود از آنها استفاده نكنيد. در زمان فروش هم بايد ببينيد كه خريدار از چه رنگي خوشش مي آيد. همچنين رنگ نماي خانه هاي اطراف نيز مهم هستند و رنگ خانه شما بايد حتماً با آنها هماهنگي داشته باشد. خانه اي كه نماي آن رنگ نامتعارفي داشته باشد مي تواند زيبايي كل خانه هاي محله را بگيرد. در اين قسمت چند پيشنهاد براي رنگ نما مي دهيم:

سفيد       استخواني        آبي       كرم      بژ       سبز       زرد

در انتخاب رنگ در و پنجره نيز بايد دقت كنيد. اگر آنقدر بودجه نداريد كه كل خانه را رنگ كنيد، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ كنيد. در اين ميان درب ورودي از ساير بخش ها مهم تر است. رنگ آنرا از ميان خانواده رنگ هاي گرم انتخاب كنيد كه هر كس وارد خانه مي شود با ديدن درب ورودي خوش آمد گرمي را احساس كند. آجري، قهوه اي سوخته و آبي و سبز پر رنگ جزء بهترين گزينه ها محسوب مي شوند.

در فضاي داخلي هم همين مطالب صدق مي كنند. رنگ هاي روشن و خنثي اتاق را روشن تر و بزرگتر جلوه مي دهند و مثل هميشه سفيد جزء اولين گزينه هاست. مشاهده رنگ هاي مختلف در خانه و تاثير آنها بر روي حالات فردي پيش از انتخاب رنگ براي فضاي داخلي خانه حتماً به مبحث روانشناسي رنگ ها توجه داشته باشيد. با اين كار هم حالت هاي رواني ساكنين خانه تعديل مي گردد و هم هر كس وارد خانه شما مي شود احساس صميميت بالاتري را از جانب شما دريافت مي كند. در اينجا توضيح مختصري در مورد بهترين گزينه هاي رنگي اتاق هاي مختلف را در اختيارتان قرار مي دهيم:

قرمز: مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا مي برد. در عين حال اشتها را نيز زياد ميكند. اگر دقت كرده باشيد مي بينيد كه در بسياري از رستورانها از اين رنگ استفاده مي كنند. بنا براين بهترين گزينه براي رنگ كردن اتاق غذاخوري است.

توجه: مراقب تركيب رنگي قرمز و سايه روشن هاي آن باشيد. قرمز كمرنگ معمولاً واكنش ها منفي را در افراد ايجاد مي كند، و تابلوهاي اخطار هم اين رنگي هستند. پس سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد از قرمز پر رنگ استفاده كنيد.

نارنجي: خصوصياتي شبيه قرمز دارد اما در عين حال حس گرما و صميمت ايجاد مي كند. مي توانيد در اتاق نشيمن و جايي كه افراد خانواده دور هم جمع مي شوند از آن استفاده كنيد.

زرد: آفتابي و روشن و مي تواند در اتاق هاي خانوادگي مورد استفاده قرار بگيرد. همچنين براي پر نور جلوه دادن فضاهاي كم نور مثل راهرو و كوريدور نيز مناسب است.

آبي: رنگ آرامبخش، تسكين دهنده، ريلكس كننده. به همين دليل پزشكان سعي مي كنند در مطب خود از اين رنگ بيشتر استفاده كنند. بهتر است در اتاق خواب و سرويس بهداشتي حمام و دستشويي مورد استفاده قرار بگيرد. از آنجايي كه جلوي اشتها را مي گيرد، براي اتاق غذاخوري مناسب نيست.

سبز: رنگ چند منظوره: هم مي تواند گرما و حرارت ايجاد كند هم آرامش و خوشي. سبز همان احساسات آبي را در بر دارد با اين تفاوت كه قدري گرم تر و انعطاف پذيرتر است. باز هم اگر دقت كرده باشيد مي بينيد كه در اتاق عمل از اين رنگ استفاده مي كنند . سبز كمرنگ براي اتاق خواب و نشيمن مناسب است و تركيب هاي پر رنگ تر براي آشپزخانه و غذاخوري خوب است. اين رنگ در ارتباط با غذا و سلامتي هم هست.

بنفش: كساني كه طرفدار اين رنگ هستند مي توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوري استفاده كنند. والدين مي توانند فضاي بازي بچه هايي كه اين رنگ را دوست دارند استفاده كنند.در پايان بايد به اين نكته اشاره كنيم كه سليقه رنگي افراد متفاوت است و اطرافيانتان بسته به رنگ هايي كه از شما مي بينند برداشت خاصي مي كنند. 60% از پذيرش و يا عدم پذيرش هر چيزي توسط يك انسان با توجه به رنگ ها انجام مي پذيرد.

https://samostudio.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد