خانه ویلایی بتنی کیدوساکی23

۲ بازديد

خانه ویلایی بتنی کیدوساکی

 

معمار : Tadao Ando

موقعیت بنا: Tokyo-Japan

 

از آن جا که در این بنا سه خانواده با نیازهایی متفاوت در کنار هم زندگی میکنند مهمترین مساله در طراحی آن ایجاد حریم خصوصی برای هر یک از خانواده ها بوده است. پاسخ آندو به این  مساله استفاده از حیاط های خلوت و کوچک در اطراف مکعب اصلی بناست که از آنها میتوان به عنوان عناصری تفکیک کننده استفاده نمود.

 بدین ترتیب در دل یک ترکیب ساده، سیرکولاسیون و روابط فضایی پیچیده ای خلق شده است تا خواسته کارفرما مبنی بر استقلال هر خانواده و در عین حال امکان تعامل آنها فراهم گردد. بامهای مسطح و شبکه بندی شده, ترکیب احجام صلب و خالص نظیر مکعب با خطوط منحنی و دایره استفاده از بتن در دیواره های داخلی و خارجی، حداکثر استفاده از نور طبیعی دکوراسیون و مبلمان مدرن و طراحی بازشوها به نحوی که طبیعت در کادرها و قابهای مشخص دیده شود از جمله ویژگی های معماری مینیمالیستی آندو است که در این خانه به خوبی مشاهده می.شود.

 در این بنا نیز همچون دیگر آثاراندو، فضا و کیفیت های حاصل از آن بر جذابیت های فرمال حجم وفرم اولویت دارد.نکته حائز اهمیت دیگر در این بنا چگونگی استفاده از یله و صفحات بتنى منحنى جهت تعریف ورودی اصلی بنا و همچنین ورودی های مستقل برای سه واحد مسکونی است.

 آندو که از او بیشتر به عنوان معماری مدرن یاد می شود، ایده استفاده از حیاط را از خانه های سنتی ژاپنی گرفته ولی با استفاده از بتن کیفیت های فضایی متفاوتی در آن خلق نموده که در معماری کهن ژاپن که اساس آن بر چوب بنا شده قابل تجربه نبوده است.

 درونگرایی نیز یکی دیگر از مهم ترین ویژگیهای معماری سنتی ژاپنی است و پرهیز از بازشو در دیواره های صلب پیرامون بنا مصداق این اصل میباشد.

 اتاق های این سه خانه رو به حیاط ها ساماندهی شده اند اما پنجره های آنها به نحوی طراحی شده است که به یکدیگر دید نداشته باشند. همچنین معمار با متقارن طراحی کردن بازشوها, نماهای خارجی ساختمان را به شکلی ساده و روان تعریف کرده است. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص بازشوهای این خانه توجه به مکان یابی آنها جهت استفاده از تهویه طبیعی است که با استفاده از پنجره های کشویی میسر گردیده است.

نتیجه تدابیر و خلاقیت آندو خانه ای است سرشار از ظرافت و زیبایی که فضاهایی آرامش بخش و راحت را در بر دارد. در واقع محدودیت های سایت و نیز خواسته های کارفرما هرگز باعث تغییر رویکرد حرفهای آندو نمی شود, وی همواره روح و روان مایه مختص هر بنا را کشف میکند و اثری شاعرانه و اصیل می آفریند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.